Història de La Banda Vila de Falset

El valor humà i social de la música

Els inicis de la Banda

Una nit de Reis

La nit de Reis de 1974 un grup de músics joves, amb l’ajuda d’alguns més veterans, van decidir recórrer els carrers de Falset interpretant diverses peces musicals. Reprenien d’aquesta manera l’activitat de caràcter bandístic, perduda tant a Falset com a la comarca del Priorat amb l’esclat de la Guerra Civil Espanyola.

Uns anys més tard es feia un nou pas endavant en la consolidació de la Banda, amb la creació d’una escola de música i la fundació d’una associació encarregada de gestionar i donar suport a tota l’activitat que es generava. Aquesta entitat era l’Associació Musical Vila de Falset, la qual compta en l’actualitat amb gairebé 400 socis i sòcies.

El valor de la música

El plaer d'interpretar i el gaudi d'escoltar

La Banda ha estat i és un pilar fonamental de l’Associació Musical. Sempre ha posat especial èmfasi en considerar la música quelcom més que un aspecte tècnic. Ha fet valer el seu vessant humà i social, amb l’objectiu de motivar el plaer de la seva interpretació i promoure’n el gaudi entre la societat.

La Banda compta actualment amb prop d’una quarantena de músics i quasi 50 anys d’història. En aquest temps ha consolidat un repertori ampli i divers en el qual és present la música habitual per a bandes, així com música de balls i danses tradicionals, peces de música religiosa pròpies de les festes i tradicions del municipi, i muntatges musicals, siguin en solitari o amb grups de cant i dansa.

Una formació inquieta

Del Priorat al món

La formació ha portat la seva música arreu de Catalunya i de l’Estat espanyol, com a Aragó, Navarra, Galícia i Madrid. També ha pres part en alguns intercanvis internacionals amb conjunts d’Itàlia, Alemanya i la República Txeca. Alhora, també ha representat la Federació Catalana d’Entitats Musicals al 33è Aplec Internacional de Cultura Catalana organitzat a l’Alguer per Adifolck.

El 2021 la Banda Vila de Falset va ser finalista al premi “Grup de l’any”, atorgat per Adifolck, i va ser premiada al “Millor programa”, atorgat per l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català, per la producció musical i dansada “De l’oblit al faristol: el ressò de les bandes de les mines”. Aquesta proposta, en col·laboració amb el grup de dansa falsetà La Clavellinera, reivindica el llegat musical de la comarca de principis de segle XX, llegat recuperat de l’arxiu històric de l’associació. El projecte va viatjar a Islàndia el juny del 2022 de la mà de la Federació Catalana d’Entitats Musicals.